Venetië in de spotlights
Lights, camera, action! Zo populair als de films uit Hollywood nu zijn was de Italiaanse opera in de achttiende eeuw. De kaskrakers kwamen in die tijd uit Venetië, waar componisten als Vivaldi en Caldara ware spektakelstukken op muziek zetten, gevuld met virtuoze zangpartijen en grandioze special effects. Als je het in Venetië kon maken, dan was je overal van succes verzekerd. Met name in Dresden kreeg men geen genoeg van de Italiaanse stijl en componisten, zangers en instrumentalisten uit het zuiden maakten hier furore. Een bijzondere uitzondering was Johann Adolf Hasse, die in Dresden aan het hof werkte, maar in Venetië ook grote successen wist te boeken. Door zijn samenwerking met de librettist Pietro Metastasio en met zijn vrouw Faustina Bordoni, de beroemde sopraan, werd Hasse een van de meest invloedrijke operacomponisten van heel Europa en verdiende zo de eretitel Il divino Sassone, naar zijn Saksische herkomst. Voor privé-uitvoeringen in de accademie van de rijke adel componeerde hij wereldlijke cantates, die in kleine bezettingen voor een select publiek uitgevoerd konden worden. Ensemble Coronis brengt deze muziek van Hasse ten gehore samen met zijn Italiaanse voorbeelden.
Programma
Johann Adolf Hasse (1699-1783)
Quel vago seno o Fille H.62, Cantate voor sopraan, traverso en basso continuo
I. Recitatief: Quel vago seno o Fille
II. Aria: Nel verde e dolce Aprile
III. Recitatief: Impara o Fille
IV. Aria: Hor che gradita
Giovanni Benedetto Platti (1697-1763)
Sonate in G-groot op.3/6
I. Siciliano, Adagio
II. Allegro
Benedetto Marcello (1686-1739)
Laberinto sopra il clavicembalo SF C741
Antonio Vivaldi (1678-1741)
All´ombra di sospetto RV 678, Cantate voor sopraan, traverso en basso continuo
1. Recitatief: All’ombra di sospetto
2. Aria: Avezzo non è il core
3. Recitatief: Oh quanti amanti
4. Aria: Mentiti contenti